קידום העסק באמצעות מגוון הדרכות
למה בעצם לבנות קורס, הדרכה או סדנה לקידום העסק?
מאת: מיכל ליטבק - סל מוצרי תוכן למינוף העסק - יעוץ | הדרכות | פיתוח
מי מחפש ידע?
מי לא? כמעט כל אחד צורך היום ידע, והרבה…
וקצת יותר בפירוט?
- אנשים שמחפשים לרכוש מקצוע או להתמקצע בתחומם.
- ארגונים שצריכים להכשיר את כוח האדם שלהם כדי לייעל את הארגון.
- בעלי עסקים שמעוניינים לבצע פעולות בעצמם.
- ויש את אלו שפשוט מעוניינים להעשיר את הידע רק כי התחום מעניין אותם.
אנשים מגיעים להדרכות כדי לקבל ידע ממי שכבר יש לו את הידע, הניסיון וההתמחות. ולכם יש את הידע, הכלים וההתמחות שאחרים זקוקים להם.
כדי למצב את עצמכם כאוטוריטה בתחום חשוב להוסיף לסל המוצרים של העסק מוצרי וידע איכותיים.
סוגי קורסים והדרכות
ישנן הדרכות המועברות לקהל במפגש פרונטלי (מפגש ממשי פנים אל פנים), סדנאות המועברות באונליין באמצעות כלים כמו "זום" וישנן הדרכות מוקלטות מראש (הדרכות מקוונות, קורסים דיגיטליים).
יש קורסים ארוכים ויש סדנאות קצרות.
קורסים דיגיטליים (נקראים גם: קורסים מקוונים, הדרכות דיגיטליות, הדרכות מוקלטות ועוד שמות) צוברים פופולריות רבה ומאפשרים נגישות רבה לצרכני ידע היכולים לצפות בקורס מכל מקום, מכל מכשיר ובכל זמן. זו שיטת לימוד מתקדמת המנגישה ללומד ידע בפורמט חווייתי ולמרצה חשיפה, פניות ואף הכנסה פאסיבית!
הדרכות וסדנאוות פרונטליות – סדנה (workshop) היא מפגש הדרכה קצר, לרוב חד-פעמי או בן מספר מפגשים מועט, האורך בין שעה למספר שעות שמטרתו העברת ידע ממוקד בנושא אחד, לרוב למטרת קידום מכירות (שלב במשפך השיווקי). קורס הוא סדרת מפגשים פנים אל פנים להעברת ידע. לרוב המפגשים הם בני מספר שעות כל אחד. המשמעות היא העברת כמות ידע עצומה. כדי להעביר קורס מלא, נדרש לאסוף ולארוז כמות רבה של ידע וחומר. במרבית המקרים, בקורסים יש לשלב חומרי העשרה ותרגול.
הדרכות אונליין וובינרים – בעבר קורסים היו מועברים באופן פרונטלי בלבד. בעידן החדש, קורסים מועברים גם ב"שידור חי" באינטרנט. בלימודים אונליין האינטראקציה עם קהל הלומדים שונה מאשר בקורס פרונטלי ויש להגדיר תרגילים וחומרים בהתאם.
וובינרים הם סדנאות קצרות המיועדים להעברה "בשידור חי" (לא מוקלטים מראש), באמצעות פלטפורמות כמו זום או פלטפורמות ייעודיות להעברת וובינר.
הדרכות וקורסים באונליין/וובינר, מלבד העברת ידע, עשויים לשמש כמנוף למכירת קורס מורחב או מתן שירותי ליווי וייעוץ אישיים מקצועיים.
תהליך פיתוח, בניה והפקת קורסים, הדרכות וסדנאות
לבניית הדרכות יש שלבים ומתודולוגיות מוסדרות.
בניית הדרכה יעילה דורשת זמן וחשיבה החל מבחירת מטרת ההדרכה והנושא, דרך בחירת התכנים וכתיבתם בשפה המתאימה לקהל היעד, פיתוח מערכי שיעור ומצגות ממותגות נלוות, הכנת חומרי עזר ועד ביצוע פעולות סופיות והכנות בהתאם לסוג ההדרכה.
באם תבחרו בפורמט דיגיטלי, ניתן להוסיף שירותי הקלטה, צילום ועריכה.
שלב 1: אפיון הקורס
• הגדרת המטרה והנושא
• זיהוי קהל היעד להדרכה
• חקר מתחרים
• דיוק היתרון והבידול היחסי
• החלטה על פורמט ההדרכה
שלב 2: פיתוח והכנת תוכן הקורס
• פיצוח תכנים
• סילבוס קורס
• השבחה וזיקוק תכנים (עריכה, זיקוק, דיוק, השבחה, הגהה, קטעי מעבר, פתיחים, סגירים)
שלב 3: מצגת וחומרי עזר להדרכה
• בניית או השבחת מצגות מקצועיות מותאמות להדרכה
• עיצוב ומיתוג המצגת
• עריכת ועיצוב חומרי עזר ותרגול הנלווים לקורס
• לנוחות המרצה, למטרת תרגול ההדרכה ולביטחון: אפשרות להכנת כרטיסיות מנחה בהתאם
• והעשרה.
שלב 4: הפקת קורס (במידה ונבחר פורמט מוקלט)
• הכנה להקלטה או צילום
• ביצוע הקלטת וידאו (מצגת או לכידת מסך) ואודיו
• עריכת וידאו
• השבחת סאונד
• בקרת איכות
• תמלול והוספת כתוביות (אופציונלי)
שלב 5: תכנית שיווק
• סילבוס שיווקי
• משפך שיווקי מותאם לקהל היעד
• מסרים שיווקיים
• כלי שיווק מתאימים
• תכנית שיווק ותמהיל
שלב 6: תמחור והמחרה
• עלות השקעה
• עלויות שיווק
• צפי מכירות
• תקופת החזר ההשקעה
• מחיר מכירה
בהצלחה!
מיכל ליטבק
מעוניינים לפתח מניפת מוצרים לחשיפת וקידום העסק וליצירת הכנסות?
ייעוץ וליווי פרטני לפיתוח מוצרי תוכן החל משלב הרעיון ועד הכנת תכנית שיווקית.
בין המוצרים:
קורס דיגיטלי / פרונטלי/ אונליין / היברידי, מצגת, הרצאה, פודקאסט, וובינר, חוברת הדרכה